Friday 26 August 2011

Hari rayerrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

Buat blogwalking, kebanyakkan dah wish selamat rayer.... or maybe some dah selamat sampai kat kampung. InsyaAllah this year rayer kat Pengerang Johor dulu. Sok pagi bertolak. Kesian la kat mak ngan bapak ngan kakak, mereka beraya bertiga jer. Tapi takperla raya kat umah sendiri or umah MIL sama jer.... ada budak2 pasti meriah. Balik johor awal boleh la makan freshly cooked sambal goreng MIL yang superduper power sedap tuh. Ni mmg berbeza dari mana2 sambal goreng orang jawa. Tapi nak membuatnya leceh betul....banyak sangat bahan dan steps... tu pasal la sedap kot ... makan senang jer... ngap ngap ngap telan.... Sebab payah sangat nak buat aku tak terbukak pintu hati lagi nak cuba masak sendiri.
Rasa2nya masa first few years pas kawen dulu raya kat kampung lebih meriah sbb pakcikmakcik ngan anak2 dowang yang ramai tu akan spent 2 nites kat umah MIL aku....... leh katakan setiap ruang tuh ada jer family... time nak mandi queue panjang. Tapi skang dowang dah tak spent the nite lagi kat umah tu maybe segan kot sbb kami adik beradik jer da ramai... maklum la masing2 dah kawen ngan dah ada 2 3 anak. Plus ada gak pakcik2 yang dah 'terpleot' ngan MIL aku. Harap2 di bulan yga suci ni tambah2 bila raya nnt dowang lebih banyak appreciate MIL aku yang dah banyak berkorban membesarkan dowang.

So this year aku tak la masak rendang daging untuk wak man, cam last year. Pastu hopefully mak sparekan aku rendang ayam. Dia tau aku suka rendang ayam dia... sedap sangat.... bukan aku jer kata... cousins pun kalo datang time makan lipat abis... kalau lambat tu... makan seredak jer la...
Sebenarnya aku sangat2 rindu suasana raya sebelum kawen dulu... akudapat jumpa ramai sedara mara yang dtg umah.... Dah kawen susah sgt nak jumpa sbb kalau raya kat kl dulu raya ke3 dah rush balik johor... kalau raya kat johor dulu raya ke3 jugak baru balik kl.... dowang plak selalunya datang raya ke2 atau ke3... so mmg la takdapat jumpa.

Apa2pun... rasa sedih gak Ramadhan taun ni nak abis. Terasa sangat umur dah tambah satu taun, tapi aku tetap camni gak... orang lain sibuk wat bisnes cari xtra income...sibuk nambah skills... aku lak sibuk relaxxxx jer.... n ngabiskan duit.


Selamat Hari Raya kepada semua... drive leklok...... jaga makan minum... byezzzzzzzzzzzzzz

No comments:

Post a Comment