Sunday 3 March 2013

My new love

Semangat nak bergardening semula tengah berkobar2... Dah umur2 camni kena la biasa2 kan diri weekend tak berjimba kat shopping mall... Lagipun selepas dapat baby terasa sangat dah tak sekuat dulu.... Kalau dulu tengah sarat pun boleh berjam2 kat midvalley tu....... Now baru  1 2 jam dah rasa penat ... mAnakan tidak... Sebelum pergi nak kena siapkan budak2 tu... Breakfast and everything... Pastu siapkan diri sendiri... 1/2 tenagaku dah hilang kat situ jer....

Plants yang aku dah tanam sebelum2 ni dah mati faiha dan hana kerjakan.... Siap tumpahkan air sabun dalam pot... Mati pokok ku... Uhuk uhuk... Yang paling sedih pokok mint yg aku beli kat pasar tani dah ku belai dan curahkan kasih sayang hingga gemuk... akhirnya menemui ajal juga.... Mati kering dah rupa potpouri .. Banyak hari tak bersiram sbb i tot balik kampung kejap jer so takder la effort nak membungkus dan simpan dalam rumah... Unexpectedly balik dari kampung hana kena warded sbb ada muntah coffee ground sikit.... Tak sempat pun nak jenguk rumah....  3 4 hari juga la sedih mengenangkan pokok mint ku yg cantik tu.... Infact dah start nak menjalar....:((

Dah lama sangat plan nak beli pokok kemboja bunga merah dan pokok doa, tapi papa tu relucntant jer nak layan aku. So sempena dia masih di UK i tuk all the chances membeli2 pokok... So tadi berjaya gi nursery kat paya jaras sebelah politeknik tuh.... Situ senang nak park lagi pun yg paling dekat... While mak jaga jannah dalam kereta... Aku, faiha dan hana explore lah nursery tuh..... Lebih kurang explore race sbb tak boleh lama2 sgt, dorang kat lam keter bengang nanti. 
Dapat lah pokok idaman ku... Kemboja bunga merah dan pokok doa.... Faiha nak bunga raya kuning ... Terpaksa lah layan sbb dah janji sbb ontheway ke nursery hana carik gaduh dan  Faiha mengalah... Dah buat baik mesti lah mama reward! 

Rasa cukup 3 dulu... Kena test kerajinan dulu.


Yang ni beli kat pasar tani. Faiha punya tapi malas nak siram. Aku beli juga pokok mangga epal (my fav mango) sbb naive sangat aku beli pokok yg mandom dan senget. Mandom jer tak membesar... Makcik tu jual pokok reject!! (oh baru ku tahu kat nursery pun ada jual pokok reject!! )Until my bapak letak baja terus keluar tunas baru dan daun yg lama dibuang. Now dah comel jer pindah kat tanah. My bapak... He's more excited ... nampak muka aku jer dia cakap pasal tak tau mana nak tanam pokok mangga tu. Aku pun x berapa sure kat mana patut ekkk.... Cemaner plan papa nak extend rumah ni. Nanti kacau pokok aku.



.      

Lemon Balm beli kat carrefor. Bau very strong cam lemon... Kalau crushed pula bau macam serai. Rosemary beli kat pasar tani. Both plants dah di pindahkan  ke pasu lebih besar. I'm ok with these small pots... Tapi my bapak dah pindahkan kat bigger pot...kan dah kata... dia ecxited lebey dari aku...siap beli tanah.... pasu... baja bagaiiii.... takper asal dia happy... so far dia takder heart prob cam most of his bros...alhamdulillahhhh. Sebelum balik banyak kali dia pesan aku jangan lupa siram.... Heheheh kalau dia ada memang aku tak buat sbb aku tau dia akan buat... Nnt terlebih mandi mati lak pokok2 ku.... Hahahahah


  
         
Ni pokok mulbery... beli kat pasar tani ngan mangga epal mandom tuh. Dah keluar buah... Tapi tak lebat ... Still a good start. Banyak kali dah ku warning anak2 jangan petik buah2 tu! 


    
Ni pokok doa beli tadi. Beli tanpa ilmu... dah beli balik rumah baru nak google. Nasib baik mat bangla tu jujur...dia bagi yg satu batang jer ... siap dah keluar tingkat... Next thing nak tau cemaner nak pangkas sbb pokok ni kalau jarak antara tingkat jauh , tak cantik... kalau batang kurus pun tak cantik juga....at this size it's only 10ringgit! Also fit my mpv... suka beli yg anak sbb nak tengok sendiri dia grow....satisfying.




Horeyyyy.... pokok ferevet (say it Maliha's way) ku! Batang nampak gemuk, sihat dan cantik... senget sikit mat bangla tu kata adjust2 jer masa tanam kat tanah. So far lom tau mana nak tanam... wait until papa balik... 



Faiha punya! A reward for behaving like a good kakak! 


No comments:

Post a Comment